عسل گل های مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند

عسل یکی از خوراکی های مفید وعده صبحانه است که در دو نوع موم دار و بدون موم موجود است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که عسل موم دار بخریم یا بدون مو؟ کدام بهتر است؟

عسل موم دار بخریم یا بدون موم؟

در وعده صبحانه از خوردن کره با مربا خسته شده بود و قصد داشت عسل را جایگزین مربا کند. به مغازه‌ای رفت تا عسل بخرد. اما در قفسه مورد نظر با تعداد زیادی از عسل‌های موم دار و بدون موم با رنگ‌های تیره و روشن مواجه شد. شنیده بود که عسل تقلبی زیاد است. یک عسل با رنگ تیره و موم دار انتخاب کرد. به این گمان که هر عسلی که با موم عرضه شود و رنگ تیره تری داشته باشد بدون شک طبیعی خواهد بود. اما آیا واقعا این باور صحت دارد؟

رنگ و طعم ملاک سنجش عسل نیست

عسل براساس این که از یک یا چند گل تهیه شده باشد دارای انواع تک گل و چند گل است. عسل گل های مختلف رنگ و طعم متفاوتی دارند و رنگ آنها از سفید، کهربایی و حتی قهوه‌ای و سیاه متغیر است. عسل‌های روشن طعم ملایم و عسل‌های تیره طعمی تندتر دارند و نمی‌توان کیفیت و اصالت عسل را بر حسب رنگ و مزه آن شناسایی کرد.

موم مصنوعی در عسل های زنبور ندیده

برای این که زنبور برای تهیه موم انرژی زیادی مصرف نکند موم را به شکل صنعتی (مصنوعی) نیز تولید می‌کنند و در کندو می‌گذارند. در اغلب عسل‌های تقلبی زنبور ندیده از موم مصنوعی استفاده می‌شود. موم مصنوعی را با پارافین و ترکیبات مشابه تهیه کرده و آن را درون ظروف شیشه‌ای گذاشته و روی آن عسل می‌ریزند.

عسل مصنوعی در بازار

نه تنها موم بلکه عسل را هم به روش مصنوعی تولید می کنند. شکر، آب، کمی آبلیمو و اسانس‌های شیمیایی تقلید‌کننده طعم عسل را با هم مخلوط و حرارت می دهند. با مقادیری شربت قند، عسل را به غلظت مناسب می رسانند. با افزودن فروکتوز، شکرک زدن عسل را به تاخیر انداخته و با اضافه کردن شربت ذرت، امکان تشخیص آن از عسل واقعی را سخت تر می کنند.

موم را نجوید

گاهی توصیه می شود که جویدن موم موجب تقویت دستگاه گوارش و لثه ها می شود. اما باید بدانید داروها و سمومی که علیه بیماری‌های زنبور استفاده می شود می تواند در لایه های موم رسوب کرده و با جویدن وارد بدن شود.

عسل طبیعی قند کمتری دارد

اغلب عسل های موجود در بازار یا از نوع تغذیه ای هستند یعنی زنبور علاوه بر شهد گل ها و گیاهان از شربت و شکری که در مجاورت کندو قرار داده می‌شود، عسل تولید می‌کند یا از نوع تقلبی و زنبور ندیده است. این عسل ها قند بالایی داشته و فوق العاده برای بیماران دیابتی و افراد چاق مضر است. اما عسل هایی که به روش طبیعی تهیه شده اند با در نظر گرفتن قند محصول برای دیابتی ها منع مصرف ندارد.

تفاوت شکرک عسل طبیعی و تقلبی

عسل طبیعی هم شکرک می‌زند، اما با انواع تقلبی آن تفاوت هایی دارد. عسل طبیعی به مرور زمان کدر و ته نشین شده و شکرک آن مانند شکرک شیره خرما نرم و در زیر دندان احساس نمی‌شود و در دهان به سرعت مایع می شود. اما شکرک عسل تقلبی مثل نبات سفت و به سختی با قاشق جدا شده و دانه های شکر در زیر دندان حس می شود.

عسل وحشی خوب یا بد؟

عسلی که زنبور، آن را داخل کندو تولید نکرده و موم آن روی تنه درختان یا شکاف سنگ ها و صخره ها تولید شده باشد عسل وحشی نام دارد. زنبورهای وحشی ظاهری متفاوت دارند و در کشور ما جثه ای بسیار کوچک تر از زنبور عسل معمولی و در برخی مناطق آفریقایی چند برابر بزرگتر از زنبور عسل هستند.

عسل برای کودکان ممنوع!

این نوع عسل چون به روش طبیعی و ارگانیک تولید می شود حاوی بیشترین میزان مواد مغذی است. باکتری خطرناک کلستریدیوم بوتولینوم می تواند از طریق لاروهای مرده زنبور وارد عسل شود و به همین دلیل مصرف عسل به کودکان زیر یک سال که سیستم ایمنی ضعیفی دارند توصیه نمی شود.

مشخصات و اطلاعات فایل
سایت شرط بندی بت اسپات