کمربند اصلی سیارک ها بین کدام دو سیاره قرار دارد (علوم نهم)

 

کمربند اصلی سیارک ها چیست؟ این نوع کمربند در کجا قرار گرفته است؟ در این مقاله می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که کمربند اصلی سیارک ها در چه قسمتی از منظومه قرار گرفته است. همچنین شرایط و مشخصات آن را برای شما تشریح کرده‌ایم.

کمربند اصلی سیارک‌ ها چیست؟

کمربند اصلی سیارک ها چیست؟ قبل از پاسخ به این پرسش باید با مفهوم سیارک‌ها آشنا شویم. سیارک‌ها، یکی از اجزای کوچک است که معمولا جنس آنها از سنگ یا فلز می‌باشند. این نوع از جسام کوچک به طور معمول به صورت نامنظم طراحی شده و دور خورشید حرکت می‌کنند. شما می‌توانید میلیون‌ها سیارک را در منظومه شمسی مشاهده کنید که دور مریخ، مشتری، خورشید و غیره قرار گرفته‌اند. اما بیشترین آنها را می‌توان در فاصله بین دو سیاره مریخ و مشتری دید. گمانه‌ها براین است که علت وجود این تعداد، به خاطر وجود داشتن سیاره‌های بین این دو بوده است که با توجه به گرانش شدید مشتری، از بین رفته و سیارک‌ها را ایجاد کرده‌اند.جوان ایرانی (irjavan.com)

حال راجع به اینکه کمربند اصلی سیارک ها چیست باید گفت این نوع اجسام دسته‌ای خاص از سیارک‌ها هستند که در منظومه خورشیدی واقع شده‌اند. تقریبا بیش از نیمی از جرم آن را می‌توان در چهار سیارک بزرگ مشاهده کرد که در قسمت‌هایی مانند سرس، هایجیا، وستا، پالاس جمع شده‌اند. اگر بخواهیم به صورت جمعی بررسی کنیم، قطر مجموع این سیارک‌ها روی هم بیش از ۴۰۰ کیلومتر است.‌ بیشتر سیارک‌های درون کمربند سیارکی دارای گریز از مرکز مداری کمتر در حدود مقدار ۰٫۴ و نیز با تمایلی ۳۰ درجه و مقدار کمتر از آن هستند. توزیع مداری سیارک‌ها در خروج از مرکز در حدود ۰٫۰۷ و شیب کمتر از ۴ درجه به حداکثر می‌رسد.

محل قرار گرفتن کمربند اصلی سیارک ها

یکی از پرسش‌هایی که در زمینه کمربند اصلی سیارک ها مطرح می شود، محل قرار گرفتن آنها است. در این خصوص باید گفت کمربند سیارک ها منطقه‌ای به شکل چنبره در منظومه شمسی است که تقریبا بین مدار سیارات مشتری و مریخ قرار دارد. این نوع کمربند اصلی سیارک ها شامل تعداد زیادی اجسام جامد با شکل نامنظم، با اندازه‌های مختلف، اما بسیار کوچکتر از سیارات است. این کمربند سیارکی را کمربند اصلی نیز می نامند. در این حالت باید بدانید که آنها بخشی از جمعیت سیارک ها هستند که در منظومه شمسی قرار گرفته اما جدای از سیارک های نزدیک به زمین و سیارک های تروجان هستند.

کمربند سیارکی کوچکترین و درونی‌ترین قرص دور ستاره‌ای شناخته شده در منظومه شمسی است. حدود نیمی از جرم آن در چهار سیارک بزرگ وجود دارد که در قسمت بالا اشاره کردیم. اجسام باقی مانده به اندازه یک ذره گرد و غبار است. مواد سیارکی به قدری نازک توزیع شده است که تعداد زیادی فضاپیمای بدون سرنشین بدون حادثه از آن عبور کرده‌اند. سیارک‌های منفرد در کمربند سیارک‌ها بر اساس طیف‌هایشان دسته‌بندی می‌شوند که بیشتر آنها به سه گروه اصلی تقسیم گردیده است: کربن دار (نوع C)، سیلیکات (نوع S) و غنی از فلز (نوع M).

کمربند اصلی سیارک ها بین کدام دو سیاره قرار دارد علوم نهم

این سوال که کمربند سیارک ها بین کدام دو سیاره قرار دارد (علوم نهم)، معمولا یکی از پرسش‌های مهم در مقطع نهم در درس علوم تجربی است که به صورت زیر مطرح می‌شود:

  • کمربند اصلی سیارک ها بین کدام مدار واقع شده است؟
  • دو سیاره بیرونی
  • دو سیاره بدون قمر
  • دو سیاره درونی
  • یک سیاره درونی و یک سیاره بیرونی

پاسخ این پرسش که به صورت یک سوال چهارگزینه‌ای مطرح می‌شود، به شرح زیر است کمربند سیارک ها بین مریخ و مشتری واقع می‌شود. در این پرسش به عنوان مکمل توضیحاتی به شرح زیر ارائه شود:

کمربند اصلی سیارک ها بخشی اعظم در حدود ۹۰ درصد از سیارک‌های منظومه شمسی (با ۸ سیاره) است که به شکل یک منطقه چنبره‌ای بین مشتری و مریخ قرار دارد. توجه شود که مریخ و مشتری به ترتیب سیاره درونی و نیز سیاره بیرونی هستند.

سوالات و پاسخ‌های مرتبط با کمربند اصلی سیارک ها در درس علوم نهم

در انتها نیز به مجموعه سوالات مرتبط با این موضوع (کمربند اصلی سیارک ها) در درس علوم نهم از پایه متوسطه می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • کهکشان را تعریف کنید: کهکشان‌ها را می‌توان مجموعه‌ای از ستارگان و گازها به همراه گرد و غبار و فضای بین ستاره‌ای دانست که در اثر نیروی جاذبه گرانشی متقابل کنار هم جمع شده‌اند.
  • منظومه شمسی چیست: بخش کوچکی از کهکشان راه شیری نام دارد که شامل ستاره‌ای به نام خورشید و نیز اجرام دیگر آسمانی از جمله هشت سیاره، سیارک‌ها و ۵ سیاره کوتوله است.
  • سیارات منظومه شمسی را نام ببرید: هشت سیاره از جمله عطارد، زهره، زمین، زحل، اورانوس، مشتری، مریخ و نپتون) به همراه پنج سیاره از جمله پلوتون، ماکی ماکی، هائومیا، سرس و نیز اریس).
  • سیاره‌های درونی و برونی در منظورمه شمسی چیست؟: یکی از پرسش‌هایی که زیاد مطرح می‌شود، این است که سیارک های بیرونی و درونی چیست؟ در این خصوص باید گفت سیارات بیرونی سیاره‌هایی هستند که از خورشید دورتر بوده و جنس آنها را می‌توان از گاز دانست. این درحالی است که سیاره‌های درونی نزدیک‌تر بوده و از جنس جامد می‌باشند. سیاره‌های درونی قابلیت بیشتری برای زندگی کردن دارند.
  • تفاوت سیارات زمین مانند یا داخلی و مشتری مانند یا خارجی را توضیح دهید: به طور کلی راجع به تفاوت‌های این دو نوع سیارات می‌توان به ۴ ویژگی آنها اشاره کرد که عبارتند از:
    • حجم سیارات خارجی بیشتر از حجم سیارات داخلی و کمربند اصلی سیارک ها است.
    • سیارات داخلی بیش تر از جنس سنگ و نیز فلز ساخته شده‌اند. این در حالی است که سیارات خارجی بیشتر به حالت مایع و گاز هستند.
    • سیارات داخلی به سرعت نور به دور خورشید چرخیده اما در حالت سیارات خارجی، سرعت آنها کمتر است.
    • سیارات داخلی چگالی زیادی دارند، این نکته برعکس سیارات خارجی است.

 

 

 

کمربند اصلی سیارک ها بین کدام دو سیاره قرار دارد (علوم نهم)

 

 

 

 

 

 

 

مشخصات و اطلاعات فایل
سایت شرط بندی بت اسپات